ارتباط کم خوابی و افزایش وزن

کم خوابی و افزایش وزن

ارتباط کم خوابی و افزایش وزن


مقدمه 

ارتباط بین کم خوابی و افزایش وزن موضوع بسیار مهمی است. آگاهی از اینکه چرا کم خوابی و افزایش وزن با یکدیگر مرتبط هستند به ما کمک خواهد کرد که راهکارهای بهتری را بکار گیریم. امروزه بیش از ۳۵%مردان و ۴۰%زنان و ۱۷% کودکان در ایالات متحده آمریکا دچار چاقی هستند. در کنار افزایش نرخ چاقی، شیوع بیماری‌های متابولیک و افزایش مقاومت انسولینی و اختلالات متابولیک که مجموعه‌ای از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی-عروقی می‌باشند، رو به گسترش است.

 داشتن سه یا چهار ریسک فاکتورها کافیست تا افراد مستعد بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی-عروقی شوند. ریسک فاکتورهایی مانند افزایش فشار خون، تری‌گلیسیرید بالا، HDL پایین، چاقی مرکزی، قند خون ناشتای (FBS) بالا. شیوع سندرم متابولیک در بزرگسالان در آمریکا ۱/۳ می‌باشد و در کودکان حدود ۸/۶% است.

کاهش فعالیت بدنی، تغییرات رژیم غذایی و بی‌تحرکی از علل موارد فوق می‌باشند. اما این دلایل نمی‌تواند برای افزایش سندرم متابولیک کافی باشد. و فاکتورهایی مانند اختلالات خواب یا کم خوابی (مدت زمان و کیفیت خواب) و بعضی عوامل دیگر نیز تاثیر گذارند.

پاتوفیزیولوژی تاثیر کم خوابی بر افزایش وزن و سندروم متابولیک

کم خوابی و افزایش وزن با یکدیگر مرتبط هستند. تحقیقات نشان داده‌اند، کم خوابی بر سیگنالینگ‌های نورو اندوکراین تاثیر گذار بوده و‌ نقش مهمی در هموستاز انسولین و‌ گلوکز بازی می‌کند. و نهایتا با تغییرات متابولیکی و نورو اندوکراینی خطر ابتلا به سندرم متابولیک و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.

روش

این مقاله (کم خوابی و افزایش وزن ) یک متاآنالیز مروری می‌باشد که مطالعات مختلف را مورد بررسی قرار داده است.

بر طبق آنالیزی که در (About the National Health and Nutrition Examination Survey) در سال ۲۰۰۵_۲۰۱۰ تحقیقاتی صورت گرفت که رابطه میزان خواب را بر BMI و دور کمر در افراد ۲۰ تا ۳۹ سال مورد بررسی قرار داد. بر طبق این آنالیز این رابطه خطی می‌باشد. در این‌ تحقیق افرادی‌ که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند خواب کوتاه و افرادی که بالای ۱۰ ساعت می‌خوابند خواب بلند مدت و بین ۷-۹ ساعت خواب متوسط دارند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۷_۲۰۱۲ بین چاقی و خواب یک رابطه معکوس خطی بدست آورد. همچنین، بعضی مطالعات بررسی شده ارتباط بین خواب کوتاه‌مدت و میزان ابتلا به سرطان را مورد تایید قرار داده‌اند. یک مطالعه کوهورت ۶ ساله نیز میزان چربی احشایی VAT یا (Visceral addipose tissue) را با خواب کمتر از ۶ ساعت یا بالاتر از ۹ ساعت مرتبط دانست. میزان چربی در این مطالعه از طریق‌ روش‌های توموگرافی بررسی شد.

بحث و تحلیل

کم خوابی بر محور HPA (هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال) تاثیر گذاشته و این محور بخشی از سیستم‌ عصبی بدن می‌باشدو عکس‌العمل‌های استرس را کنترل می‌کنند. اختلال در این محور سبب استرس و ترشح هورمون‌های مربوط به آن و در نتیجه اختلالات متابولیکی، عدم هموستاز هورمونی و در نتیجه افزایش چاقی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت نوع دو می‌گردد.

اگر دچار کم خوابی هستید و روز به روز به وزن شما اضافه میشتود می توانید با دریافت برنامه مختص به خود از افزایش وزن جلوگیری کنید.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید: عضله سازی در رژیم غذایی کتوژنیک

مطالعه

Koren, Dorit, and Elsie M. Taveras. “Association of sleep disturbances with obesity, insulin resistance and the metabolic syndrome.” Metabolism ۸۴ (۲۰۱۸): ۶۷-۷۵.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *