اثر مکمل کورکومین، زردچوبه بر فعالیت ورزشی و تمرین

اثر مکمل کورکومین، زردچوبه بر فعالیت ورزشی و تمرین

اثر مکمل کورکومین، زردچوبه بر فعالیت ورزشی و تمرین


اثر مکمل کورکومین، زردچوبه بر فعالیت ورزشی و تمرین موضوع بسیار جالبی است. زردچوبه یک ادویه‌ی شرقی بارنگ زرد از خانواده‌ی زنجبیل است. این ادویه به‌طور گسترده‌ای در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. کشور هند اصلی‌ترین تولیدکننده‌ی زردچوبه است. زردچوبه در کشورهای آسیایی به‌عنوان دارو و همین‌طور به دلیل طعم تند و تلخش به‌عنوان ادویه در طبخ غذا مورداستفاده قرار می‌گیرد. ترکیب آن شامل سه کورکومینوئید (کورکومین ۶۰% -۷۰% و دموتوکسی کورکومین ۲۰%-۲۷% و بیس دموتوکسی کورکومین ۱۰%-۱۵% ) در کنار سایر اجزا مانند روغن‌های فرار (نوعی عصاره که از قسمت های مختلف گیاهان به دست می‌آیند)، پروتئین و قند و رزین هست.

اثرات کورکومین

تحقیقات گذشته اثر کورکومین را در بهبود پارامترهای روانی (عملکرد شناختی) و جسمی (عملکرد دستگاه گوارش و قلب و عروقی و افزایش سطح ایمنی) تأیید کرده‌اند. کورکومین به دلیل خواص ضدالتهابی و تأثیر در کاهش درد اخیراً توجه دانشمندان را جلب کرده است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مکمل یاری کورکومین بر عملکرد ورزشکاران هست.

شکل ۱: کورکومین از طریق مکانیزم هایی مانند: بهبود عملکرد دستگاه گوارشی، بهبود ریکاوری، بهبود پاسخ‌های فیزیولوژیکی و روان‌شناختی، کاهش آسیب عضلانی، افزایش فعالیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، احتمالاً به عملکرد ورزشکاران کمک می‌کند.

اثر تمرینات شدید بر عوامل التهابی

تمرینات بدنی شدید و طولانی‌مدت سبب پاسخ‌های التهابی و افزایش غلظت سیتوکین­های التهابی در سرم و تولید ROS های خارج سلولی می‌شود. اگر این عوامل کنترل نشوند سبب ایجاد کوفتگی‌های تأخیری عضلانی (DOMS) و درنتیجه کاهش عملکرد ورزشی می‌شوند. مطالعاتی که اثر مکمل یاری کورکومین با دوز ۰۱/۰ تا ۶ گرم در روز را مورداستفاده قرار داده بودند اثرات مفید آن را در کاهش کراتین کیناز (CK) که یکی از شاخص­های آسیب عضلانی هست و متعادل‌سازی فعالیت NF-KB که در تولید آبشارهای التهابی و کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد ورزشی تأیید نموده‌اند. بعضی تحقیقات همچنین اثر مکمل یاری کورکومین بر عملکردهای شناختی و بر بهبود عملکرد دستگاه گوارشی نیز تأیید می‌کنند ولی نیاز به تحقیقات بیشتری در این مورد است.

روش

روش ۳۴۶ تحقیق کورکومین و اثرات آن را موردبررسی قرار داده بود که در این مطالعه بعد از بررسی ۱۱ مقاله که واجد شرایط بودند برای این مقاله مروری پذیرفته شدند. معیار انتخاب انسانی بودن مطالعه و بررسی اثر آن بر عملکرد ورزشی بود.

نتیجه گیری، بحث وتحلیل

نتیجه شواهد حاکی از ایمن بودن مکمل یاری کورکومین برای ورزشکاران (با دوز حداکثر ۱۲ گرم در روز) به دلیل کاهش التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش درد و آسیب عضلانی، بهبود ریکاوری و عملکرد ورزشی هست. برخی دلایل سبب کاهش جذب کورکومین می‌شود ازجمله حلالیت کم و متابولیسم سریع، بی‌ثباتی شیمیایی و حذف سریع سیستمیک آن. بنابراین مهم است که غلظت سرمی آن در نظر گرفته شود تا خواص بیوزیستی آن تظاهر کند. بعضی مطالعات تأثیر پپیرین (ماده‌ی موجود در فلفل سیاه) و ترکیب نانو ذرات فسفولیپید و آنالوگ ساختاری کورکومین (روغن گل‌رنگ) را در افزایش قابلیت فراهمی زیستی آن مؤثر دانسته‌اند. با این تفاسیر کورکومین به‌ عنوان یک مکمل گرید A در ورزش شناخته نمی‌شود در این رابطه نیازمند شواهد بیشتری هست. همچنین دریافت برنامه تمرینی و ورزشی از ماسل ادیت بهتون در راستای یک استایل ایده آل کمک میکند.

 

مطالعه

Suhett, L. G., de Miranda Monteiro Santos, R., Silveira, B. K. S., Leal, A. C. G., de Brito, A. D. M., de Novaes, J. F., & Lucia, C. M. D. (2020). Effects of curcumin supplementation on sport and physical exercise: a systematic review. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, ۱-۱۳.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *