اثر مصرف صبحانه بر کاهش وزن و انرژی دریافتی کل روز

اثر مصرف صبحانه بر کاهش وزن و انرژی دریافتی کل روز

اثر مصرف صبحانه بر کاهش وزن

مقدمه

چاقی از جمله مشکلات سلامتی می‌باشد. بین چاقی و بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، قلب و عروقی و متابولیک ارتباط زیادی وجود دارد. در این مقاله به بررسی اثر مصرف صبحانه بر کاهش وزن و انرژی دریافتی در کل روز می‌پردازیم.

استراتژی‌های مختلفی برای مدیریت وزن مطرح شده است. از جمله اینکه مصرف منظم صبحانه منجر به کاهش وزن می‌شود! این استراتژی از آن‌جا نشات می‌گیرد که حذف وعده صبحانه سبب افزایش مصرف کالری در طی روز می‌گردد. بعلاوه، فرض بر این است که سیری در ابتدای روز منجر به کاهش اشتها در طول روز می‌گردد. این توصیه‌ها بر چه اساسی است؟

هدف این مقاله بررسی تغییرات وزن (افزایش/کاهش) و میزان انرژی دریافتی در طی روز در صورت مصرف یا عدم مصرف منظم صبحانه می‌باشد. اگر اهل رژیم و ورزش باشید میدانید که با دریافت برنامه تغذیه صبحانه از اصلی ترین ارکان یک برنامه مناسب است.

 روش

این یک بررسی سیستماتیک است که مقالات را در پایگاه‌های اطلاعاتی (PubMed, Ovid Medline, and CINAHL) در بین سال‌های ۱۹۹۰تا ۲۰۱۸جستجو و بررسی نموده است. مطالعات محدود به مقالاتی به زبان انگلیسی و در بین بزرگسالان مرتبط با خوردن صبحانه انجام شده است. نظر به ماهیت متفاوت تعاریف صبحانه، تنها مطالعاتی که صبحانه را با توجه به محتوا و زمان‌بندی تعریف کرده‌اند مورد قبول واقع شد.

اگر در چکیده مقاله تغییرات وزنی و نتایج دریافت میزان کالری قید نشده بود آن تحقیق حذف می‌شد. درنتیجه محدودیت‌هایی در تعداد تحقیقات وجود داشت. از طرفی، طول مدت مطالعات از ۲۴ ساعت تا ۱۶ هفته متفاوت بود. در نتیجه این بازه‌های متغیر، نتیجه‌گیری دشوار بود. برای نتیجه‌گیری دقیق‌تر در رابطه با اثر مصرف صبحانه بر وزن به مطالعات دقیق‌تر و جامع‌تری نیاز است.

نتایج

در طی این بررسی سیستماتیک هیچ شواهدی که نشان دهد مصرف منظم صبحانه سبب کاهش وزن می‌شود وجود نداشت. بعلاوه، شواهدی از افزایش دریافت کالری در طی روز در مصرف کنندگان صبحانه نسبت به کسانی که آن را حذف کرده بودند دیده شد. شواهدی که از کاهش وزن در صورت مصرف منظم صبحانه صحبت می‌نمودند اغلب مشاهده‌ای بود.

یک تئوری وجود دارد که اظهار می‌نماید: مصرف کالری‌ها در اول صبح بر افزایش متابولیسم تاثیرگذار است و مانع پرخوری در طول روز می‌گردد! داده‌ها از این نکته که حذف صبحانه به کاهش کالری کل روز کمک می‌کند و عدم مصرف صبحانه سبب افزایش اشتها در بعد از ظهرها نمی‌شود، حمایت می‌کنند.

این تئوری که افرادی که صبحانه مصرف می‌کنند از فعالیت بدنی بالاتر و ترموژنز بیشتری نسبت به گروهی که اقدام به حذف آن می‌کنند، در طی این تحقیق بررسی شد و مورد تایید شواهد قرار نگرفت. ضمنا ترموژنز افراد بصورت معنادار و چشمگیری بالاتر از سایرین (غیر مصرف کنندگان صبحانه) نبود.

البته مصرف صبحانه در صورتیکه گروه هدف بچه‌ها باشند، دارای منافعی ازجمله افزایش تمرکز و بهبود در پیشرفت تحصیلی می‌باشد. اما در کاهش وزن افراد بزرگسال با هدف کاهش وزن مصرف صبحانه تاثیر مثبتی ندارد و حتی ممکن است منجر به دریافت کالری اضافه در طی روز شود.

باتوجه به پایین بودن کیفیت تحقیقات انجام شده و نیاز به پیگیری طولانی‌مدت افراد در اینگونه تحقیقات، توصیه به انجام پژوهش بیشتری در این مورد می‌شود.

بحث و تحلیل

اهمیت صبحانه برای افراد بزرگسال متفاوت است و با توجه به شرایط فردی باید درباره آن تصمیم گرفت. همانگونه که مصرف صبحانه در مدیریت کالری دریافتی در کل روز تاثیر مثبتی ندارد، افرادی که عادت به حذف صبحانه هم دارند لزوما کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه نمی‌کنند.

مطالعه

Sievert, K., Hussain, S. M., Page, M. J., Wang, Y., Hughes, H. J., Malek, M., & Cicuttini, F. M. (2019). Effect of breakfast on weight and energy intake: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. bmj, ۳۶۴.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *