آیا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

آیا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

مقدمه

آیا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟ یکی از دغدغه‌های اصلی ورزشکاران درباره مکمل کراتین این موضوع است که کراتین ممکن است باعث ریزش مو شود. بحث کراتین و ریزش مو از یک مقاله کار شده در سال ۲۰۰۹ نشات می‌گیرد که به بررسی آن می‌پردازیم.

کراتین یکی از معروف‌ترین مکمل‌های دنیای ورزش است و ورزشکاران در رشته‌های مختلف معمولا از این مکمل استفاده می‌کنند. در بین مکمل‌های ورزشی بیشترین تحقیقات روی مکمل کراتین کار شده است. کراتین در کنار دریافت برنامه تمرین مقاومتی می‌تواند منجر به افزایش توده عضلانی شود. نکته بعدی درباره‌ی کراتین این است که استفاده از مکمل در طولانی مدت نیز ایمن است. حتی گیاه خواران نیز می توانند از فواید بی نظیر کراتین بهره‌مند شوند.

اما یکی از دغدغه‌های اصلی ورزشکارانی که از کراتین مصرف می‌کنند این است که احتمالا مصرف کراتین با افزایش سطوح دی هیدروتسترون ممکن است منجر به افزایش ریزش مو شود. در این مطالعه، نویسندگان به بررسی تاثیر مکمل‌یاری کراتین بر سطوح تستوسترون و نیز دی هیدروتستوسترون و نسبت این دو در ورزشکاران راگبی پرداخته‌اند.

روش

این مطالعه یک مطالعه دوسو کور، کنترل شده متقاطع بوده است.

گروه کراتین: روزی ۲۵ گرم کراتین و ۲۵ گرم گلوکز برای بارگیری مصرف کردند. سپس، ۵ گرم کراتین و ۲۵ گرم گلوکز برای دوران حفظ به مدت سه هفته استفاده کردند.

گروه کنترل: روزی ۵۰ گرم گلوکز برای دوران بارگیری مصرف کردند. سپس، ۳۰ گرم گلوکز برای دوران حفظ به مدت سه هفته استفاده کردند.

رژیم غذایی و برنامه تمرینی در سراسر مطالعه کنترل شده بود.

نتایج

شکل1: سطوح پایه و پس از مداخله، دی هیدروتستوسترون، تستوسترون و نسبت این دو
شکل۱: سطوح پایه و پس از مداخله، دی هیدروتستوسترون، تستوسترون و نسبت این دو
  1. سطوح تستوسترون در این مطالعه تغییری نداشت.
  2. سطوح دی هیدروتستوسترون به طور معنی‌داری در گروه کراتین بالاتر بود، اما بعد از هفته اول که همان هفته بارگیری بود، این سطوح به تدریج کاهش یافت.
  3. نسبت دی هیدروتستوسترون به تستوسترون در گروه کراتین به طور معنی‌داری بالاتر بود.

بحث و تحلیل

در این مطالعه سطوح دی هیدروتستوسترون در گروهی که کراتین مصرف کرده بودند افزایش معنی‌داری داشت. همچنین، در برخی از مطالعات قبلی نشان داده شده است که افزایش DHT با ریزش مو ارتباط دارد. اما ذکر چندین نکته بسیار حائز اهمیت است.

نکته اول اینکه، سطوح دی هیدروتستوسترون در هفته بعد از بارگیری کراتین به حداکثر خود رسیده است و بعد از آن به تدریج سطوح کراتین کمتر شده است و چون طول مطالعه کم بوده است نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم که آیا در ادامه مسیر این روند کاهشی همچنان ادامه دارد یا خیر.

نکته دوم اینکه اگرچه گروه مکمل کراتین افزایش معنی‌داری در سطوح DHT  تجربه کرده است، اما باز هم این مقدار از DHT از سطوح نرمال افزایش بیشتری نیافته است و در محدوده‌ی نرمال بوده است.

نکته سوم اینکه ما نمی‌توانیم تنها با یک مطالعه نتیجه قاطعی را مبنی بر اینکه کراتین منجر به ریزش می‌شود رسم کنیم و نیاز به مطالعات جامع‌تری در این حیطه است. علاوه بر این، در این مطالعه میزان ریزش مو برررسی نشد و تنها سطوح یکی از عوامل مرتبط با ریزش مو تحت عنوان دی هیدروتستوسترون سنجیده شد.

نکته نهایی: با تمامی این تفاسیر اگر باز هم نگران ریزش مو خود هستید می‌توانید کراتین را مصرف نکنید. به جای آن به خواب، تمرین و تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید، چراکه این موارد تاثیر بسیار زیادی بر رشد و عملکرد ورزشی شما دارد.

مطالعه:

Van der Merwe, J., Brooks, N. E., & Myburgh, K. H. (2009). Three weeks of creatine monohydrate supplementation affects dihydrotestosterone to testosterone ratio in college-aged rugby players. Clinical Journal of Sport Medicine۱۹(۵), ۳۹۹-۴۰۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *